Modellflyg

 


Jag själv med min Oldtimer "Miss America" i Skillingaryd
Foto: Michael Österlund

 

Du har kommit till min modellflygsida. Jag skall berätta lite om min hobby.

Som jag har nämnt på sidan om flyg i allmänhet så kom jag för första gången i kontakt med modellflyg 1962 när jag var 6 år gammal. Sedan dess har detta intresse hängt med. Men det skulle dröja än ett antal år innan byggde någon modell. När jag åkte med sina föräldrar till staden så köpte jag väl något färdiggjort flygplan med frigolitvingar och gummimotor och flög med. Jag brukade flyga på logen. Så på det viset började jag faktiskt med inomhusflyg. Sedan hade jag ju fått tag på Hobbexkatalogen som hade mycket flygplan som jag tittade på. Särskilt kom jag ihåg hur man satt och drömde om att kunna skaffa radiostyrningsanläggning och en riktig motor. Men det fick förbli en dröm tillsvidare. I början av 1970-talet köpte jag en hel del plastmodeller i skala 1:72 som jag satt och byggde ihop på höst och vinterkvällarna. Men jag tröttnade till slut på det. Det gick ju inte att flyga med dessa plan. Jag köpte en byggsats till segelmodellen Bantam från Sven E Truedssons modellflygindustri. Den knåpade jag ihop en vinter. Men resultatet blev inte så lyckat. Den flög aldrig som den skulle. Det fanns ingen som kunde hjälpa mig att få upp den. Jag lånade en hel del böcker på biblioteket och lärde mig en del om hur det fungerade. (skulle fungera). Det blev inte mer av modellbyggande på en tid. Jag började att arbeta i skogen. Under 2 år höll jag på med segelflyg i stället. Men 1978 flyttade jag och min blivande hustru till Hok. Där kom jag ikontakt med Vaggeryds modellflygklubb som hade sitt fält strax utanför samhället. Där uppe på fältet flögs det nästan jämnt. Då fick jag för mig att jag skulle återuppta mitt modellbygge igen. Jag köpte en byggsats till segelmodellen Skymaster från Truedssons. Denna byggde jag ihop och trimmade in. Den flög riktigt bra, till slut en vacker dag med kraftig termik flög den bort och har sedan inte återfunnits. (namnlappen!!) 1980 tror jag det var köpte jag min allra första RC-modell, en segelmodell Beta från Graupner. Den styrdes med 2 kanaler. Jag köpte också en liten cox 0,8 som jag satte i en liten motorgondol på vingmitten

 

Min första RC-modell Beta

I samband med att jag började bygga RC-modeller i början av 1980-talet så gick jag med i Vaggeryds modellflygklubb. Vi hade vårat fält till höger om Växjövägen mellan Hoks herrgård och samhället Hok. Fältet låg på en höjd. På den tiden var inte skogen uppvuxen så man hade en fin utsikt över bygden nedanför. Från början var det ett flygfält som var iordninggjort för flyggödsling av skog. I norra banändan hade vi vårt fält. Numera är skogen hög runtomkring och det har inte använts för modellflyg på många år. 1982 kom jag till Hjältevad. I samband med detta gick jag med i Eksjö RC-klubb. Då var den mycket aktiv med många medlemmar. Klubbens flygfält låg vid Risan strax jämte vägen mot Solberga. Sedan några år är även denna klubb avsomnad. Men vi är några entusiaster som fortfarande flyger regelbundet. Mest håller vi till i södra banändan på det stora flygfältet på Ränneslätt. Men vi håller fortfarande det gamla fältet vid Risan igång. Så det händer att vi flyger där också. När det gäller mitt modellbyggande så har jag byggt omkring ett 50-tal modeller. Det brukar bli ca 2 modeller per år. 1986 kom jag i kontakt med Thure Josefsson från Ingatorp. Han var medlem i Sveriges Oldtimer flygares förening. I samband med det så började jag att bygga några sådana modeller också. Om denna gren av modellflyg kan du få veta mer på min sida om Oldtimerflyg. I Eksjö är vi några som flyger mörkerflyg med modellflygplan. Som banljus använder vi vanliga fotogenlampor med färgade glas i rött och grönt för att markera banändarna. Som sidoljus används vit eller gulfärgade plastmuggar med värmeljus i. På flygplanen har vi lanternor i vingspetsarna, akterljus samt en separat strålkastare framåt. Jag kan lova att det är en ganska spektakulär upplevelse när man i fullständigt mörker taxar ut till banan med ljusen tända på planet och sedan ställer upp för start på den av banljusen upplysta banan. Sedan är det bara att dra på för fullt och starta. Det är sedan en fantastisk känsla när man kommer in för landning och sätter planet på banan. För övrigt så brukar jag roa mig med att dra reklamsläp samt släppa fallskärmshoppare.

 
Min stora motormodell kommer in för landning. Med denna flyger jag också mörkerflyg.

 


 


Fikapaus mellan flygpassen.

 

Länkar

Titta på mina modeller Modellflygförbundet
Fältlistan 1999 Bosse Gårdstads förteckning över 190 RC-fält i Sverige

Tillbaka till hemsidan